Falsafah Menangis bagi Imam Husain
as
|
|
|
Mengapa Aimmah
a.s telah memerintahkan supaya pada 2 bulan : bulan Muharram dan bulan Safar
diadakan majlis mengenang Imam Husain a.s dan peristiwa Karbala, dan untuk
itu kita "terpaksa" mengeluarkan uang yang banyak, mengorbankan
waktu, tenaga dan umur karenanya?
Di sinilah taklif
syar’ie tanpa hikmah pasti tidak akan berlaku. Maksudnya bukanlah untuk
sama-sama bersedih dan merasa kesengsaraan dan takziah atas Imam Husain a.s
sebagaimana pembaca-pembaca rauzeh(kisah-kisah Imam Husain a.s di Karbala)
menyebut di majlis-majlis Muharram adalah untuk menggembirakan Hazrat
Zahra’s.a..
Kita menyangka
bahwa dengan bertangis-tangisan yang sebanyak-banyaknya dapatlah bersama-sama
berkongsi kesedihan serta kedudukan Rasul saww bersama Ahlu-Baitnya, ini
salah. Betapa sebenarnya kita telah memperkecilkan mereka. Mereka lebih suka
dan sentiasa menginginkan dan merindui akan keshyahidan dan berbangga
dengannya.
Kita menganggap
mereka (Ahlul-Bait a.s) selepas 1,320 tahun berlalu masih dalam keadaan
berdukacita? Namun maksud sebenarnya kisah Karbala adalah :
1)
Untuk dijadikan
satu maktab pembelajaran dan pendidikan yang selama-lamanya segar dan hidup.
2)
Satu Ugutan
kepada musuh-musuh mereka dan mengutuk perbuatan mereka.
3)
Hazrat
Zahra’s.a. beserta para Aimmah a.s pasti gembira dengan didirikan majlis
sebegini tapi dengan tujuan melalui memperingati anaknya Husain a.s itu
seluruh manusia akan bahagia dunia dan akhirat dan mereka bergerak di atas
landasan yang telah dimulakan oleh anaknya Husain a.s.
Sebagaimana
Imam Sodiq a.s berkata kepada Abdullah bin Hammad Basri :- “Sesungguhnya
kesyahidan Imam Husain a.s adalah bahang yang sentiasa membara di hati-hati
setiap mukmin yang tidak akan sejuk buat selama-lamanya.”
Justeru
itu, siapa yang memahami sebab kesyahidan Imam Husain a.s pasti akan dapat
menjangkau jauh kenapa diperintahkan supaya mendirikan majlis kesedihan ini
dalam bulan Muharram dan Safar yakni 2 bulan dalam setahun.
Syahid
Mutahhari r.a telah menjelaskan berhubung dengan masalah bertangisan
dalam majlis kesedihan ini. Tangisan dan tertawa boleh dikategorikan kepada 7
bagian:
1)
Tergolong kepada
sifat-sifat dan tambahan-tambahan khas bagi seorang manusia.
2)
Dari segi faktor
struktur kejadian jasmani dan rohani.
3)
Dari segi kesan-kesan
dan implikasinya terhadap jasmani dan rohani.
4)
Dari segi akhlak dan
aqidah ulama-ulama akhlak dan adab.
5)
Kesan-kesannya kepada
masyarakat.
6)
Jenis-jenis tangisan
dan tertawa, adakah tertawa itu baik dan tangisan itu buruk atau sebaliknya.
7)
Kategori tangisan
atas Imam Husain a.s membawa kelezatan rohani yang memberikan ketenangan
serta cahaya dalam jiwa.
Sewajarnyalah
maktab Imam Husain a.s dibedakan dengan maktab-maktab lucu dan jenaka,
film-film komedi dan film-film tragedi. Syair arab mengenai bab tangisan dan
puji-pujiaan kepada tangisan berbunyi:
“Tangisan adalah penawar bagi setiap penyakit yang tidak ada obat, mata yang sentiasa berair menangis adalah sumber bagi rahmat Ilahi.”
Ketika
mana seseorang itu mampu membuat orang lain menangis dan ketawa karenanya,
pada hakikatnya dia telah mendapat tempat di hati orang ramai dan telah
mengambil hati mereka.
Tertawa terbagi
kepada tertawa penuh kasih sayang, sinis, gembira, marah, begitu juga dengan
tangisan, bukan semuanya kerana kesedihan atau kedukaaan. Kiranya sudah
berlaku pada semua orang dan telah merasakan kelezatan tangisan kerinduan.
Dan pemandangan airmata yang mengalir kerana kerinduan dan keasyikan adalah
pemandangan yang terbaik.
Ringkasnya,
tangisan atas Imam Husain a.s bukanlah sesuatu yang boleh dibuat-buat dan
bukanlah sia-sia.
|
|
|
Trending Template
Saterdag 15 Februarie 2014
Falsafah Menangis bagi Imam Husain as
Teken in op:
Plaas opmerkings (Atom)
Geen opmerkings nie:
Plaas 'n opmerking